donderdag 12 maart 2009

Solem orientem plures adorant quam occidentem

ladida ladio ladia ladido
Hier komt de zon, ik zing het je de zon
het schijnen van de tor de hoogste, hoger nog
dan mars, hoewel die kleiner is en dus verder kon
en roder is maar kouder is maar er is leven
op de zon brandt het helse tempera lavahel
- O Sol over bol, solaar sans sol., solair sola fide -
de vuursalamander het vuurroosje vlieg op

spanne, is het wel branden dat op is de zon is
hangt niet mijn hart de zon in ruste uit
ladida ladido is het geen zwart
gat ladido waar alles invalt

laatst vond ik een sleuteltang, een muurschroef,
de kukeltong, de torenhaan, de achteraan, alles
was al grotendeels vergaan tot een cel im Zeller
maar ladido waar alles invalt ja al duurt het decennia

al duurt het decennia. maar ik zing je de zon,
ik zing je de zon in het vat, in vacuo de zon, de helse zon,
maar ik zing je, ik zing in je, want ik zing je
maar een gedicht over de zon, hier komt ie. Spot on:

1 opmerking:

  1. Geachte Max Sprak,

    Ik las uw reactie onderaan een bericht dat ik op 3 april had geplaatst. U noemt mijn poëzie 'verkouwenaard' en 'Caeiro sijpelt bovendien door de poriën ervan'.

    Kouwenaar is inderdaad een godenzoon en zijn poëzie is beter dan die van meeste andere dichters. Mijn poëzie is dan wel door Kouwenaar beïnvloed, maar voor alle duidelijkheid, ik schrijf geen verkouwenaarde gedichten.
    Caeiro's 'XX' is prachtig, maar om nou te zeggen dat het 'bovendien door de poriën ervan' sijpelt, gaat te ver.
    U vindt mijn gedicht weinig lyrisch, waaruit uw duidelijke voorkeur spreekt voor de door uzelf gehanteerde vorm van poëzie, die mij aan een variant van poëzie die de Maximalen voorstonden en in de verte doet denken aan de gedichten van Lucebert - om een andere Vijftiger te noemen dan Kouwenaar.

    U plaatst tot slot 'merijno' en 'MLS' (in de aanhef) tussen haakjes, wat implicereert u daarmee? En wie gaat er achter Max Sprak schuil? De naam Sprak wijst naar mijn idee op een schuilnaam. Waarom schuilt u?

    Merijn Schipper

    BeantwoordenVerwijderen